visualguide_header_0

múzeumpedagógia

Óvodások részére

Az elvarázsolt madár
Egy elvarázsolt madarat kell kiszabadítani a gonosz boszorkány átka alól. A foglalkozás egy mese köré szerveződik, melynek során a kastély földszinti terei kerülnek bemutatásra.

 

Hol lehet a kisróka?

A kisróka bolyongása közben eltévedt az erdőben. Nagyon fázott, ezért bebújt valahová és elaludt. A feladat megtalálni a kisrókát. A küldetés során a gyerekek megismerkednek a parkerdő jellegzetes állataival, növényeivel.

 

Alsó tagozatosok részére

Egy híres esküvő

Élt valaha egy öreg gróf, aki megörökölte a radványi kastélyt, és a hozzá tartozó birtokot. Majd, amikor már nagyon öreg lett, a fiának adományozta kastélyát, aki, hogy ne egyedül kelljen ideköltöznie, először elindult, hogy megfelelő feleséget találjon magának. Ez hamarosan sikerült is neki, és nemsokára eljött a nagy nap, az ifjú pár ünnepélyesen megházasodott. A cél, hogy a gyerekek belehelyezkedjenek az adott helyzetbe, korba, azonosuljanak a szereplőkkel, az eseményekkel.

 

Felső tagozatosok részére

Az elrejtett kincs nyomában

A grófnak el kellett hagynia a kastélyát, de értékes tárgyainak nagy részét nem tudta magával vinni, ezért 4 titkos helyen elrejtette azokat. A cél megkeresni az elrejtett ládákat egy-egy térkép segítségével.

 

„Volt egyszer egy Mari nevű szekrény…”

A foglalkozás alapja a kiállítás tárgyi anyaga. A cél, hogy a gyerekek friss szemmel nézzenek rá a kiállított tárgyakra, miközben használják a fantáziájukat, kreativitásukat.

 

Egy platánfa titkos élete                 

Alapja az a feltevés, hogy valamilyen formában a növények, köztük a fák is éreznek. A középpontban a park egyik legértékesebb növénye, a matuzsálem korú „Rákóczi” platánfa áll.  A gyerekek fantáziájára és kreativitására lesz szükség ezen foglalkozás során is.

 

Vadászat távoli tájakon

A foglalkozás során szó esik Károlyi István és Széchenyi Zsigmond vadászatairól, valamint az elejtett trófeákról.

 

Élet egy grófi kastélyban

Bár a füzérradványi kastélyt nem lakták rendeltetésszerűen, az enteriőrként értelmezett terek és a hely szelleméből adódóan is érdemes azzal foglalkozni, hogy milyen lehetett akkoriban egy tipikus gazdag arisztokrata család élete, hogyan töltötték mindennapjaikat egy vidéki rezidencián.

 

Szállodai mindennapok

A kastély 1938 utáni, szállodaként való hasznosítása meghatározó korszak volt az épület „életében”. A foglalkozás során a gyerekek maguk térképezik fel a hajdanvolt szálloda életét, működését, szereplőit.

 

„Szelfi vagy nem szelfi”?

A múzeumi óra során a kiállításon megjelenő portrék feldolgozása kerül a fókuszba. Ismerkedés a portréműfaj történetével, azzal, hogy miért készült régen annyi portréfestmény, a családi ősgalériákkal és azok szerepével, a reprezentáció fogalmával, az idealizált-reális portrékkal, miközben meglévő történelmi ismeretekre is építünk. Beszélgetés a szelfi-kultúráról és ezzel kapcsolatban az idealizált ábrázolásokról.

 

Középiskolások részére

Apáról fiúra

Fő téma a Károlyi család, és a család életében fontos szerepet betöltő füzérradványi kastély és birtok, valamint a család kapcsolata. Kiemelt figyelmet fordítva a kastély „életében” is meghatározó szerepet játszó három személyre: gróf Károlyi Edére, gróf Károlyi Lászlóra és gróf Károlyi Istvánra.

 

 Filmezünk egyet?

A foglalkozás a kastély parkjában forgatott „Kísértés” című film és annak készítésének körülményei körül forog. A foglalkozás során a gyerekek a történelem, művészetismeret, drámapedagógia, valamint film- és médiaismeret tanulmányaikhoz kapcsolódó kompetenciákra is szert tehetnek.

 

Múzeum egy kastélyban? – Tárgyak és műtárgyak

A füzérradványi kastély egy része már a XIX. század végén egyfajta múzeumként is értelmezhető volt a gróf műgyűjtői tevékenységének és felfogásának köszönhetően. Később, a kastélyszálló kialakítása után még koncentrálódtak is a műtárgyak a múzeumként értelmezett terekben, amelyeket mintegy kuriózumként mutogattak az ide látogatóknak. Ez az óra a múzeum tárgyi anyagával foglalkozik kapcsolódóan a diákok történelem és művészetismeret tanulmányaihoz.